Hankin tässä uuden kännykän, josta sattui löytymään WLAN-toiminto (Wireless Local Area Network, kansankielellä "langaton netti"), joten enkös minä teknohippinä lähtenyt kartoittamaan asuinaluettani.
Tulin huomanneeksi, että lähes 1/5 ihmisten verkoista olivat avoimia, toisinsanoen pystyisin surffaamaan ilmaiseksi heidän laskuunsa (huom. laitonta). Suojatuista 1/3 oli WEP salasanalla suojattuja. Jos minulla olisi läppäri, pystyisin murtamaan tuon salauksen ~15 minuutissa.
Tässä alkaa miettimään, että ovatko ihmiset laiskoja vai eivätkö he jaksa välittää tietokoneasiosita?
Ottaen huomioon, että elämme tietoyhteiskunnassa, jossa jo lapset käyttävät kännykkää ja tietokonetta pienestä pitäen, pitäisi ihmisten tietää jotain turvallisuudestaan. En tarkoita, että heidän pitäisi ymmärtää mikä on ARP poisoning tai RAT, mutta joitain peruasioita. Samoin myös heidän yksityisyytensä on vaakalaudalla, mutta he eivät edes tajua tätä.
Aiemmin mainittu WLAN-esimerkki on vain yksi lukuisista asioista joita olen huomannut. Ihmisten elämä alkaa keskittymään internettiin ostosten, kommunikoinnin ja ajanvieton tapaan. Otetaan tosielämän esimerkki, joka tapahtui vuoden alkupuolella:
Henkilö A murtaa Henkilö B:n salasanan sähköpostiin, joka sattui olemaan fisu123. Henkilö A:lla on nyt käytössään sähköposti, jolla Henkilö B on yhteydessä ystäviinsä, rekisteröitynyt useisiin paikkoihin kuten nettikauppoihin, foorumeille, Facebookin tapaisiin yhteisöihin, PayPaliin jne.
Käytännössä A pystyy mullistamaan B:n elämän. Hän voi tilata kilon tryffeleitä, haukkua B:n tutut ja työkaverit jne.
Kaikki tämä vain huonon salasanan takia
Sanokaa minua vainoharhaiseksi, liioittelevaksi tai vastaavaa, mutta faktoja ei voi muuttaa.